Διευθύντρια Εθνικής Πινακοθήκης: «Δεν ζωγραφίζει την Παναγία, κάνει αιχμηρά ψυχογραφήματα της κοινωνίας»
«Τα έργα που βανδαλίστηκαν βρίσκονται ακόμα στο πάτωμα», είπε η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Συραγώ Τσιάρα κατά τη σημερινή επαναλειτουργία της έκθεσης «Η Σαγήνη του αλλόκοτου – Ενδιάμεσος χώρος», όπου το πρωί της περασμένης Δευτέρας έγινε η επίθεση από το βουλευτή της «Νίκης», Νίκο Παπαδόπουλο.
Οι χώροι στην Εθνική Πινακοθήκη που έχουν διατεθεί για να φιλοξενηθεί η συγκεκριμένη έκθεση ακόμα θυμίζουν «βομβαρδισμένο» τοπίο. Κι αυτό γιατί με σύμφωνη γνώμη της διευθύντριας και επιμελήτρια της έκθεσης Συραγώ Τσιάρα, του μουσειακού χώρου και του καλλιτέχνη Χριστόφορου Κατσαδιώτη, αποφασίστηκε όπως αναφέρεται και σε ανακοίνωση που εκδόθηκε, να διατηρηθούν «ορατά τα ίχνη της βίας και του βανδαλισμού ως σύμπτωμα».
Σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν οι υπεύθυνοι της Εθνικής Πινακοθήκης, ο βουλευτής του κόμματος Νίκος Παπαδόπουλος και ακόμα ένα άτομο, στις 11:35 το πρωί της 10ης Μαρτίου καθαίρεσαν τέσσερα έργα τέχνης του εικαστικού Χριστόφορου Κατσαδιώτη με τίτλους «Εικόνισμα 1ο », «Εικόνισμα 16ο, «Εικόνισμα 17ο» και ο «Άγιος Χριστόφορος».
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, μιλώντας σήμερα (13/3/25) το πρωί κατά την επαναλειτουργία της έκθεσης, ανέφερε ότι αυτό που συνέβη στους χώρους που φιλοξενείται η συγκεκριμένη έκθεση, έχει προκαλέσει σοκ.
«Ο καλλιτέχνης αυτός ξεκινώντας από την χαρακτική, περνάει σε επόμενα στάδια και έχει εξελίξει πάρα πολύ την τέχνη του και έχει δημιουργήσει κινούμενες εικόνες, μικρές ταινίες animation που τα χαρακτικά ζωντανεύουν. Μορφές υβριδικές. Αυτό που συνέβη τη Δευτέρα έχει σοκάρει, έχει προκαλέσει πολύ δύσκολες καταστάσεις στην πινακοθήκη.
Είναι μια πράξη βανδαλισμού την οποία καταδίκασε απερίφραστα σε άμεση σύγκλιση του με την πρωτοβουλία της προέδρου μας στο διοικητικό συμβούλιο και εκδόθηκε την ίδια μέρα ανακοίνωση» λέει η Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Συράγω Τσιάρα και συνεχίζοντας προσθέτει:
«Το ίδιο βράδυ στη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση καταθέσαμε την αγωγή εναντίον του ανθρώπου που βανδάλισε τα έργα τέχνης και όλες οι νόμιμες ενέργειες έγιναν αμέσως. Υπάρχουν πάρα πολλά στοιχεία που έχουν παραποιηθεί αλλά θεωρώ πως σκόπιμα παραποιούνται».
«Δεν θα προκαλούσαμε»
Στη συνέχεια η κ. Συραγώ Τσιάρα, ανέφερε ότι έργα που έχουν προβληθεί σε μέσα μαζικής ενημέρωσης δεν έχουν εκτεθεί στην Πινακοθήκη, ενώ δεν υπήρχε καμία πρόθεση να υπάρξει προσβολή των θρησκευτικών πεποιθήσεων.
«Τα έργα που κυκλοφορούν στην τηλεόραση δεν είναι έργα που εκτέθηκαν ποτέ στην πινακοθήκη. Είναι ακόμη στο πάτωμα και δεν τα έχουμε μετακινήσει και βρίσκονται εκεί από την ώρα που βανδαλιστηκαν και δεν μετακινήθηκαν ούτε εκατοστό. Όταν έγινε η ερώτηση στη Βουλή κατέγραψα σε μια δεκαεξασέλιδη αναφορά, όλη την λογική της έκθεσης, όλο το στοιχείο της παραμόρφωσης και την ιστορετεχνική ανάλυση και το ψέμα.
Είμαι επιμελήτρια και διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης και δεν είχα ποτέ την πρόθεση να προσβάλλω τις θρησκευτικές πεποιθήσεις των ανθρώπων, ούτε την εκκλησία, ούτε το κοινό αίσθημα των επισκεπτών και των ανθρώπων που αγαπούν την Εθνική πινακοθήκη», λέει η κ. Τσίαρα και επισημαίνει:
«Δεν θα προκαλούσα ποτέ σκόπιμα αντιδράσεις στους ανθρώπους που είναι θρησκευόμενοι αλλά ούτε να θίξω τις ευαισθησίες τους. Αντιθέτως γνωρίζω και μελετώ την ορθόδοξη εικονογραφία και με ενδιαφέρει πώς οι καλλιτέχνες φέρουν στο σήμερα την παράδοση και πώς συνομιλούν με αυτή».
Τέλος η κυρία Συραγώ Τσιάρα αναφέρει ότι από τις 20 δημιουργίες του συγκεκριμένου καλλιτέχνη, επέλεξε τρεις. «Ο καλλιτέχνης ονομάζεται Χριστόφορος, όλη αυτή η έρευνα έχει να κάνει με την υποκειμενικότητα του με την ψυχοσύνθεση του με την κοινωνική κριτική που ασκεί όπως όλοι οι σκεπτόμενοι καλλιτέχνες.
Δεν ζωγραφίζει την Παναγία και δεν κάνει λατρευτικές εικόνες, κάνει αιχμηρά ψυχογραφήματα της κοινωνίας και βαθύτερες αναλύσεις του αλλόκοτου εντός μας και εντός όλων των ανθρώπων. Από τη σειρά των είκοσι εικονισμάτων που έχει δημιουργήσει, επέλεξα τα τρία που εξέθεσα και δεν είναι αυτά που διακινήθηκαν» λέει η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης.
Είμαι επιμελήτρια και διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης και δεν είχα ποτέ την πρόθεση να προσβάλλω τις θρησκευτικές πεποιθήσεις των ανθρώπων, ούτε την εκκλησία, ούτε το κοινό αίσθημα των επισκεπτών και των ανθρώπων που αγαπούν την Εθνική πινακοθήκη», λέει η κ. Τσίαρα και επισημαίνει:
«Δεν θα προκαλούσα ποτέ σκόπιμα αντιδράσεις στους ανθρώπους που είναι θρησκευόμενοι αλλά ούτε να θίξω τις ευαισθησίες τους. Αντιθέτως γνωρίζω και μελετώ την ορθόδοξη εικονογραφία και με ενδιαφέρει πώς οι καλλιτέχνες φέρουν στο σήμερα την παράδοση και πώς συνομιλούν με αυτή».
Τέλος η κυρία Συραγώ Τσιάρα αναφέρει ότι από τις 20 δημιουργίες του συγκεκριμένου καλλιτέχνη, επέλεξε τρεις. «Ο καλλιτέχνης ονομάζεται Χριστόφορος, όλη αυτή η έρευνα έχει να κάνει με την υποκειμενικότητα του με την ψυχοσύνθεση του με την κοινωνική κριτική που ασκεί όπως όλοι οι σκεπτόμενοι καλλιτέχνες.
Δεν ζωγραφίζει την Παναγία και δεν κάνει λατρευτικές εικόνες, κάνει αιχμηρά ψυχογραφήματα της κοινωνίας και βαθύτερες αναλύσεις του αλλόκοτου εντός μας και εντός όλων των ανθρώπων. Από τη σειρά των είκοσι εικονισμάτων που έχει δημιουργήσει, επέλεξα τα τρία που εξέθεσα και δεν είναι αυτά που διακινήθηκαν» λέει η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης.
Σήμερα (13/3/25) το πρωί πολλοί ήταν εκείνοι που πέρασαν την είσοδο της Εθνικής Πινακοθήκης προκειμένου να δουν είτε τη συγκεκριμένη έκθεση είτε κάποια άλλα εκθέματα του κτιρίου, ανάμεσα τους και παιδιά σχολείων.
«Νομίζω ότι ήταν λάθος αυτό που έγινε. Έτσι δεν μπορούμε να μιλάμε για ελευθερία της τέχνης», ανάφερε μαθήτρια λυκείου που βρέθηκε σήμερα στο κτίριο της Πινακοθήκης, ενώ συμμαθητής της, τόνισε: «Πολλοί είναι αυτοί που θεωρούν ότι τέτοια έργα προσβάλουν τη θρησκεία τους. Δεν θα έπρεπε όμως να αντιδρούν με αυτό το τρόπο».