Σε λειτουργία βρίσκεται ο πρώτος «έξυπνος» φωτεινός σηματοδότης στην Ελλάδα, ο οποίος τιμωρεί αυτόματα τους οδηγούς που παραβιάζουν το κόκκινο.
Τα «έξυπνα» φανάρια έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους επιτέλους και τη χώρα μας με στόχο να βελτιώσουν την κυκλοφορία αλλά και να αυξήσουν τα επίπεδα οδικής ασφάλειας «συνετίζοντας» τους παραβάτες οδηγούς.
Το πρώτο από αυτά τα «έξυπνα» φανάρια έχει ήδη πιάσει δουλειά και έχει τεθεί σε λειτουργία στον Άλιμο και συγκεκριμένα στη συμβολή της Λεωφόρου Ποσειδώνος με την Καλαμακίου προς Πειραιά.
Δείτε φωτογραφίες από το σημείο:
Το εν λόγω φανάρι, το οποίο και λειτουργεί αυτή τη στιγμή πιλοτικά από την Περιφέρεια Αττικής, συνδέεται με κάμερα που βρίσκεται σε ψηλότερο σημείο. Η κάμερα «γνωρίζει» πότε το φανάρι είναι «κόκκινο» και κατά συνέπεια φωτογραφίζει τις πινακίδες των αυτοκινήτων, των οποίων οι οδηγοί παραβιάζουν τον ερυθρό σηματοδότη.
Ειδικότερα το σύστημα καταγραφής έχει τη δυνατότητα να αποθηκεύει έξι διαδοχικές φωτογραφίες με τέτοια σειρά που γίνεται σαφής η πορεία του οχήματος που κάνει την παράβαση.
Το σύστημα αποθηκεύει παράλληλα και δύο ασπρόμαυρες φωτογραφίες της πινακίδας κυκλοφορίας του οχήματος, ενώ έχει και τη δυνατότητα καταγραφής και αποθήκευσης σύντομου video clip, το οποίο και δείχνει την παράβαση από την αρχή μέχρι και το τέλος της -στην περίπτωση που αμφισβητηθεί από τον οδηγό που πραγματοποιεί την παράβαση. Το εν λόγω υλικό κατόπιν αποστέλλεται στις αρμόδιες αρχές, οι οποίες δρομολογούν τις διαδικασίες για την αποστολή του προστίμου στους παραβάτες.
Σύμφωνα και με τις μέχρι τώρα πληροφορίες που έχουμε στα χέρια μας το συγκεκριμένο «έξυπνο» φανάρι έχει ήδη… βεβαρημένο φόρτο εργασίας καθώς καταγράφει καθημερινά εκατοντάδες σχετικές παραβάσεις. Δεν είναι τυχαία άλλωστε η τοποθέτησή του στο συγκεκριμένο σημείο (και στα δύο ρεύματα) όπου πολλοί οδηγοί επιλέγουν να παραβιάζουν καθημερινά το κόκκινο με μεγάλη συχνότητα. Ευτυχώς ή δυστυχώς, όπως είπαμε νωρίτερα, προς το παρόν η λειτουργία του είναι πιλοτική και οι παραβάσεις που καταγράφονται είναι εικονικές, ενώ έτσι δίνεται και η ευκαιρία στους χρήστες του δρόμου να ενημερωθούν για την ύπαρξη του συστήματος και να οδηγούν πιο συνετά.
Στόχος της Περιφέρειας Αττικής, έπειτα και από την ολοκλήρωση της αξιολόγησης του συστήματος, είναι η επέκτασή του και σε άλλα σημεία του αστικού οδικού δικτύου για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Δείτε το βίντεο:
Τα νέα, έξυπνα «μάτια» στις διασταυρώσεις: 388 κάμερες στα φανάρια
Συνολικά 388 κάμερες θα τοποθετηθούν σε διασταυρώσεις κεντρικών δρόμων στην Αττική με στόχο την καταγραφή των παραβιάσεων του ερυθρού σηματοδότη από τα διερχόμενα αυτοκίνητα. Η εγκατάσταση των συγκεκριμένων καμερών θα πραγματοποιηθεί σε εφαρμογή σύμβασης που αναμένεται να υπογράψει η Περιφέρεια Αττικής τις επόμενες ημέρες με τους ανάδοχους εταιρείας που αναδείχτηκε από ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό. Το κόστος της προμήθειας, εγκατάστασης και συντήρησης των καμερών που θα λειτουργούν ως συσκευές καταγραφής των παραβάσεων του κώδικα οδικής κυκλοφορίας, προβλέπεται να φτάσει στα 18,8 εκατ. ευρώ και οι πόροι θα καλυφθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Οι κάμερες θα εγκατασταθούν σταδιακά μέσα στον επόμενο ενάμιση χρόνο.
Η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη με συνέπεια τον σοβαρό τραυματισμό ή και την απώλεια ζωής ανθρώπων είναι πολύ συχνή, ωστόσο, για να καταγραφεί θα έπρεπε να υπάρχει Τροχαία σε κάθε φανάρι επί 24ώρου βάσεως. Ενδεικτικά, όπως αναφέρουν πηγές από το επιτελείο του περιφερειάρχη Νίκου Χαρδαλιά, το έτος 2022 είχαν τοποθετηθεί από την Περιφέρεια Αττικής δύο κάμερες στην παραλιακή λεωφόρο και ειδικότερα στο φανάρι της συμβολής των οδών Ποσειδώνος και Καλαμακίου.
Μετά ένα χρόνο συνεχούς καταγραφής, είχε διαπιστωθεί ότι παραβίαζαν το κόκκινο φανάρι κατά μέσον όρο 160-180 αυτοκίνητα ημερησίως στο ρεύμα προς Γλυφάδα και 80 οχήματα στο ρεύμα προς Αθήνα. Σύμφωνα με το επικαιροποιημένο δελτίο της Ελληνικής Αστυνομίας, που αφορά τα στατιστικά στοιχεία τροχαίων παραβάσεων και ατυχημάτων, κατά τον μήνα Οκτώβριο του 2024 βεβαιώθηκαν 334 παραβάσεις για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη. «Δηλαδή τα κλιμάκια της ΕΛ.ΑΣ. σε ένα μήνα εντόπισαν περίπου όσες παραβάσεις κατέγραψαν οι κάμερες μόνο σε μία ημέρα», τονίζουν από την Περιφέρεια.
Το σχέδιο
Σύμφωνα με το σχέδιο, οι κάμερες θα συνδεθούν με τους σηματοδότες που βρίσκονται σε 100 κομβικά σημεία στους δρόμους του λεκανοπεδίου, όπου σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας συμβαίνουν και τα περισσότερα ατυχήματα. Οι κάμερες προβλέπεται να τοποθετηθούν, μεταξύ άλλων, σε κεντρικές διασταυρώσεις των λεωφόρων Κηφισίας, Συγγρού, Βασιλίσσης Σοφίας, Βουλιαγμένης, Κατεχάκη, Μεσογείων, Πειραιώς, Αμαλίας, Πανεπιστημίου, Αλεξάνδρας, Παιανίας-Κορωπίου, Κηφισού, Γαλατσίου, Βεΐκου, Πατησίων, Ακαδημίας, Δαβάκη, Αμφιθέας, Ποσειδώνος, Θηβών, Ηρώων Πολυτεχνείου στον Πειραιά, Αχαρνών, Δεκελείας, ΝΑΤΟ, Δημοκρατίας και Χαροκόπου.
«Κάθε φορά που ένα όχημα εντοπίζεται να παραβιάζει τον ΚΟΚ, θα λαμβάνονται τα φωτογραφικά καρέ και θα αποστέλλεται η κλήση με sms».
Τα μοντέλα των καμερών που έχουν επιλέγει διαθέτουν λογισμικό το οποίο θα συνδεθεί με τους σηματοδότες. «Με το που θα ανάβει το κόκκινο φανάρι, θα ξεκινά η βιντεοσκόπηση της διασταύρωσης. Κάθε φορά που ένα όχημα εντοπίζεται να παραβιάζει τον ΚΟΚ, θα λαμβάνονται και φωτογραφίες. Το σύνολο του υλικού θα μεταφέρεται αυτομάτως στον κεντρικό server διαχείρισης παραβάσεων, όπου θα έχει πρόσβαση αποκλειστικά και μόνον η Ελληνική Αστυνομία. Ακολούθως, θα αποστέλλεται η κλήση στον κάτοχο του οχήματος από την Τροχαία, πιθανότατα μέσω sms», περιγράφουν τη διαδικασία οι ειδικοί από το κέντρο διαχείρισης της κυκλοφορίας της Περιφέρειας.
Η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη τιμωρείται με χρηματικό πρόστιμο της τάξης των 700 ευρώ (συν μια σειρά άλλων κατά περίπτωση κυρώσεων, όπως αφαίρεση βαθμών από το point system), και τα έσοδα καταλήγουν στα ταμεία των δήμων, χωρίς πάντως να απαιτείται να χρησιμοποιούνται σε δράσεις που έχουν σχέση με την οδική ασφάλεια.
Οι κάμερες που θα λειτουργούν 24 ώρες το 24ωρο θα φωτογραφίζουν μόνο το πίσω μέρος του οχήματος, ώστε να μην αποτυπώνονται κατά κανένα τρόπο οι επιβαίνοντες και να υπάρξει παραβίαση προσωπικών δεδομένων. Βάσει της σύμβασης, τα στοιχεία των καμερών θα διατηρούνται σε αρχείο για δύο χρόνια. Ο περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς, σημειώνει ότι «η τοποθέτηση των 388 νέων καμερών για την έξυπνη παρακολούθηση των δρόμων από την Περιφέρεια Αττικής είναι μία μόνο πτυχή γύρω από το πολυσύνθετο θέμα της οδικής ασφάλειας». Καθώς η Περιφέρεια έχει την ευθύνη συντήρησης οδικού δικτύου συνολικού μήκους 1.733 χιλιομέτρων, επισημαίνει ότι «χρειάζεται επαρκής χρηματοδότηση, προκειμένου να πραγματοποιηθούν τα απαραίτητα έργα για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής».
Ο κ. Κωνσταντίνος Μαρκουίζος, εντεταλμένος σύμβουλος σε θέματα οδικής ασφάλειας και υπεύθυνος του κέντρου διαχείρισης της κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, τονίζει ότι «η κυκλοφοριακή δυνατότητα στην Αττική έχει κορεστεί εδώ και αρκετά χρόνια. Ετησίως υπάρχει αύξηση της κυκλοφοριακής ζήτησης κατά 5%-7%, ενώ την ίδια στιγμή το οδικό δίκτυο παραμένει το ίδιο. Είναι αναμενόμενο ότι το πρόβλημα της κυκλοφορίας διαρκώς θα επιδεινώνεται». Αύξηση της κυκλοφορίας 6% προκαλεί το άνοιγμα των σχολείων και όταν ο δακτύλιος τίθεται και πάλι σε εφαρμογή αυξάνεται περιμετρικά η κίνηση κατά 5%, λέει, υπογραμμίζοντας και την αύξηση του αριθμού των ιδιωτικών οχημάτων που παρατηρείται κάθε χρόνο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Εισαγωγέων Αυτοκινήτων, κάθε χρόνο αγοράζονται περίπου 200.000 αυτοκίνητα εκ των οποίων τα 130.000 καινούργια, ενώ αποσύρονται 40.000. «Αυτό σημαίνει ότι κάθε χρόνο 140.000-160.000 επιπλέον αυτοκίνητα μπαίνουν στην κυκλοφορία, τα περισσότερα από αυτά στην Αττική», εξηγεί ο κ. Μαρκουίζος.
Οσον αφορά την οδική ασφάλεια, αναφέρει ότι «τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται εντός του αστικού ιστού και μάλιστα σε απόσταση μικρότερη των 10 χιλιομέτρων από το σπίτι μας, με ταχύτητα έως 40 χιλιόμετρα. Αν και τα 40 χιλιόμετρα την ώρα φαίνονται χαμηλή ταχύτητα, μέσα στην πόλη ένας οδηγός δεν προλαβαίνει να σταματήσει εγκαίρως, οπότε χρειάζεται μείωση του ορίου ταχύτητας», καταλήγει.
Η Ζωή Κωνσταντοπούλου παρακολούθησε μαζί με τον κόσμο την παρέλαση στη Λάρισα – Δεν έδωσε το χέρι της στον Χρήστο Κέλλα
Νατσιός: «Να επιστρέψουν στα σχολεία στολές, έπαρση σημαίας και εθνικός ύμνος»
Δήμος Αθηναίων: 1ο Φεστιβάλ Ενεργής Γήρανσης – Δούκας: Για εμάς η ηλικία είναι απλά αριθμός εμπειριών
Δήμος Αθηναίων: Δωρεάν εξετάσεις για την οστεοπόρωση στα πολυδύναμα δημοτικά ιατρεία