Νέες και αυξημένες αρμοδιότητες θα έχουν δήμοι σύμφωνα με τον νέο.
Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Μεταφορών μέχρι την Παρασκευή, 24 Ιανουαρίου 2025 και ώρα 20:15.
Το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) εισάγει
σημαντικές αλλαγές με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τη
μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Οι κυριότερες τροποποιήσεις
περιλαμβάνουν:
Μείωση Ορίων Ταχύτητας:
• Το ανώτατο όριο ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές μειώνεται από
50 χλμ./ώρα σε 30 χλμ./ώρα, με στόχο τη μείωση των τροχαίων
ατυχημάτων.
• Έξω από σχολεία, το όριο ταχύτητας καθορίζεται στα 20 χλμ./ώρα.
Αυστηροποίηση Ποινών για Συγκεκριμένες Παραβάσεις:
• Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ,
χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, μη χρήση ζώνης
ασφαλείας και κράνους επιφέρουν αυστηρότερες ποινές,
συμπεριλαμβανομένης της αφαίρεσης άδειας οδήγησης και υψηλών
χρηματικών προστίμων.
Ψηφιακή Διαχείριση Παραβάσεων:
• Εισάγεται η δυνατότητα καταβολής προστίμων μέσω e-banking,
διευκολύνοντας τη διαδικασία πληρωμής.
• Οι παραβάτες θα λαμβάνουν τις κλήσεις μέσω SMS, ενώ η
παρακολούθηση των παραβάσεων θα γίνεται με τη χρήση σύγχρονων
συστημάτων και καμερών.
Ρυθμίσεις για Μοτοσικλετιστές:
• Η μη χρήση κράνους οδηγεί σε διοικητικό πρόστιμο και αφαίρεση
διπλώματος. Σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων παραβάσεων,
προβλέπεται αφαίρεση διπλώματος για μεγαλύτερα χρονικά
διαστήματα.
• Επιτρέπεται η διήθηση δικύκλων (κίνηση ανάμεσα σε σταματημένα
αυτοκίνητα) υπό αυστηρούς όρους, όπως ταχύτητα που δεν υπερβαίνει
τα 25 χλμ./ώρα.
Κανονισμοί για Ηλεκτρικά Πατίνια:
• Απαγορεύεται η χρήση ηλεκτρικών πατινιών από άτομα κάτω των 15
ετών.
• Η ταχύτητα των πατινιών περιορίζεται στα 25 χλμ./ώρα, με
υποχρεωτική χρήση κράνους και φωτεινών σημάτων.
Αντικοινωνικές Συμπεριφορές:
• Αυστηρότερες ποινές επιβάλλονται για παραβάσεις όπως η παράνομη
χρήση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) και το παρκάρισμα σε
ράμπες ΑμεΑ.
Το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ)
περιλαμβάνει και προβλέψεις που αφορούν τους δήμους, εστιάζοντας
κυρίως στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την καλύτερη
διαχείριση της κινητικότητας σε τοπικό επίπεδο. Συγκεκριμένα:
Αρμοδιότητες της Αυτοδιοίκησης
Οι δήμοι αποκτούν αυξημένες αρμοδιότητες για την επιβολή
προστίμων και την παρακολούθηση παραβάσεων που σχετίζονται με
την παράνομη στάθμευση, τη χρήση πεζοδρομίων και ράμπων ΑμεΑ.
• Δημιουργείται μηχανισμός συνεργασίας με τη Δημοτική Αστυνομία
για την παρακολούθηση αντικοινωνικών συμπεριφορών, όπως η
κατάληψη δημόσιων χώρων.
• Προβλέπεται η ενίσχυση των δήμων με χρηματοδότηση για την
κατασκευή ασφαλών υποδομών για πεζούς, ποδηλάτες και άλλους
ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου.
• Οι δήμοι ενθαρρύνονται να εφαρμόσουν σχέδια βιώσιμης αστικής
κινητικότητας (ΣΒΑΚ), τα οποία περιλαμβάνουν μέτρα όπως η μείωση
ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές.
• Παροτρύνονται οι δήμοι να ενσωματώσουν ψηφιακά συστήματα
διαχείρισης κυκλοφορίας, όπως έξυπνες κάμερες για την καταγραφή
παραβάσεων και τη διαχείριση της κυκλοφορίας.
• Προβλέπεται η δυνατότητα ανάπτυξης τοπικών εφαρμογών που θα
διευκολύνουν την καταγγελία παραβάσεων από τους πολίτες.
Προγράμματα Εκπαίδευσης και Ενημέρωσης:
• Οι δήμοι καλούνται να οργανώνουν καμπάνιες ευαισθητοποίησης για
την οδική ασφάλεια, ιδιαίτερα για σχολεία και τοπικές κοινότητες.
• Προωθείται η συνεργασία με σχολεία για την εκπαίδευση μαθητών σε
θέματα οδικής συμπεριφοράς.
• Αυστηρότερη εποπτεία για την αποτροπή παραβάσεων που
εμποδίζουν τη χρήση δημόσιων χώρων, όπως πεζόδρομοι,
ποδηλατόδρομοι και πλατείες.
Αυτές οι προβλέψεις δίνουν έμφαση στη συνεργασία της κεντρικής
διοίκησης με τους δήμους για την ενίσχυση της τοπικής κινητικότητας
και τη διασφάλιση της οδικής ασφάλειας